יום שלישי, 15 במאי 2018

מחשבות על נבואה והיפוך סדרים


אנרכיה מצמיחה את הכוחות האכזריים ביותר,  
(אני,  2010)


בשנת 2008 למדתי על קיומה של תופעת הנבואה. בשנת 2016 השלמתי מהלך כשליוויתי תמורה גיאו-פוליטית משמעותית, עליית טראמפ, עד התממשותה. והעולם התפוצץ מרעש.  
אני באמצע הדרך. הבלוג הזה, מעצם היותו בדוי וקטן, יש בו צניעות. ואני חושבת שזה קשור לדרך. אבל מהי?  אני מי שלמדה על קיום הנבואה והמשיחיות. לא חוויתי אותן, כמובן, כי הן נעדרות בעולמנו. למדתי על קיומן. ונזכרתי.   
  נבואה היא ביטוי של חופש. מתוך החופש נמשך הדיבור שמופיע כסדר. שפה היא סדרים. רכישת שפה, על חוקיה וניגוניה, נגישה מאד לילדים, אך לא למבוגרים. אנחנו רואים בילדים אנשים שצריך ללמד. אך הנבואה נמסרת בדיבור, וזה מצריך שפה. וניגון. ילד יכול ללמוד כל שפה וניגון. מה שאין כן מבוגר.
 כתבתי למעלה: אנרכיה מצמיחה את הכוחות האכזריים ביותר. אנרכיה מצביעה על הפרת סדר. חופש על עליה למעלה מן הסדר. נבואה, במהות שלה? היא חופש, פגישה עם מי שנמצא מעבר למונחים. 
שתי תופעות עיקריות השפיעו עלי: היכרות עם אדם שאהבתי, והיכרות עם רב שהייתי תלמידתו מס' שנים.  האדם שאהבתי הגדיר את הפוסט מודרניזם כך: אין אמת - יש דעות.   הרב אמר לתלמידיו: יש מקום לכל הדעות, כי האמת מתגלית בכל. 

           *
משה רבנו רצה להיפגש עם אלוהים. בספר שמות פרק ל"ג, אחרי חטא העגל, עובר משה מחוץ למחנה באוהל מועד. נאמר שהיה יהוה מדבר אל משה "כדבר איש אל רעהו". משה, מפני שהוא בן אדם, רצה יותר. הוא רצה לדעת מיהו, ולהיות סמוך בו: "הראיני נא את דרכיך" אמר. ואלוהים ענה: "לא יראיני האדם וחי". משה לא רצה חוויה מיסטית, הוא רצה את אהבת הבורא, להיות אתו כמו בין אנשים, פה בחיים. 
מה קורה מיד אח"כ?  משה מצווה לעלות אל הר סיני ולחבר לוחות שניים. ארבעים יום וארבעים לילה עוברים. אז הוא קם, יורד מן ההר "וקרן עור פניו". הוא חוזר אל עם ישראל, אבל במסווה, כיון שהם יראים מפניו. למה עכשיו?  לדעתי, זו תשובת אלוהים למשה.  כל עם ישראל 'ראו את הקולות' במעמד הר סיני, זו הייתה התגלות - זה לא היה מפגש. כשמשה יורד מההר בפעם השנייה הוא נפגש עם אלוהים 'פנים מול פנים' - איך?  בפגישתו עם ישראל. גם בספר ויקרא נרמזת ההחלפה בין העם לאלוהים: "קדושים תהיו כי קדוש אני יהוה אלוהיכם".
אז איפה אלוהים? מרגע זה ואילך,מתחילים לצוץ נביאים בעם ולדבר את דבר השם. אבל הנביאים לא רק מאפשרים פניה של הבורא לנברא - הם מאפשרים את ההפך. דרך הנביאים, אלוהים עוזב את הבמה. הנביאים מוחלפים בפילוסופים, אנשי דת, יוצרים או פשוט אנשים שמתפללים ומדברים עם אלוהים (והוא לא עונה).  נזכר בחלום יעקב ובכך שהמלאכים בחלום עולים ויורדים. לבסוף הגיעו חלק מבני האדם לאתאיזם, מחקו אותו. שכחו. הגענו לתקופה הפוסט מודרנית.
הבאתי שתי התייחסויות לפוסט מודרניזם: 1. אין אמת - יש דעות. 2. יש מקום לכל הדעות כי האמת מתגלית בכל. למעשה אלו שלבים בסולם. מתחילים בדעות, בדיבור, מבלי לייחס או לא לייחס 'אמת'. כך מייצרים ומרבים בדעות. השלב הבא, להכיר שיש לכולן מקום כי האמת מתגלית בכל.    

מה יכול להיות ההמשך?  נבואה לא תחדור אל הדיבור אלא הדיבור, הכללי, ייצר אותה. הטכנולוגיה מאפשרים לנו לתקשר טוב משאי פעם יכולנו לתקשר.  תופעות שליליות הועצמו, הפרות פרטיות, תכנים פורנוגרפיים, אלימות. הזיכרון שהכרנו התחלף בקשב קצר. אבל זה יתהפך. אם בעבר אמר אפלטון: "הכתב הוא ראשית השכחה", זניחת הכתב ההוא, תביא את הטוב שבעולמות. ולזיכרון. אנחנו כבר רואים את תסיסת הדיבור בטוויטר, בפואטרי סלאם, בהודעות מוקלטות בוואטסאפ. המהירות אוכלת הכל. 
  העולם האמתי רחוק מתיקון. אבל הפוסט מודרניזם נותן תקווה. הוא בא להפוך את הסדרים ולערער (בהצלחה) את האמיתות הקדומות, על יחסי גברים ונשים, לאומיות, דת, אמת ושקר, וזה מרמז על עצמת האמיתות שיבואו על חורבותיהם - הפוסט פוסט מודרניזם. בואו לא נשכח את הנשק הגרעיני שנאגר במרתפי מדינות רבות כל כך, מערביות ולא מערביות. טראמפ התייחס לזה בנאום ההשבעה לנשיאות. הרס עצום ממדים יכול להביא להרס ואנרכיה ויכול להביא לחופש. נבואה היא ביטוי של חופש. שפת-החופש, כמו שפת- הים, שאין היא אלא אשליה לקו.

בתקופה זו האדם רוצה למצוא את התשובות בתוכו, לא מבחוץ. אדם רוצה להחצין את האני  ולרשת את העולם בעצמיותו.  סדרים קדומים מתהפכים, אמיתות נפרמות. שקרים ואשליות תופסים, דרך התקשורת, את מקום האמת. למרות כל זה, סבל האדם והיצורים החיים הוא אמת. אי אפשר לברוח מזה לא בדת, לא בסמים ולא פסיכיאטרים, או סדנאות רוחניות. סבל הוא אמת שימיה כימי האנושות. בפרק ג' בבראשית אומר הנחש לאישה על עץ הדעת: "כִּי, יֹדֵעַ אֱלֹהִים, כִּי בְּיוֹם אֲכָלְכֶם מִמֶּנּוּ, וְנִפְקְחוּ עֵינֵיכֶם; וִהְיִיתֶם, כֵּאלֹהִים, יֹדְעֵי, טוֹב וָרָע".
כשבני האדם ישלימו את הפיכת הסדרים, יזכרו את אלוהים על מנת להשתחרר ממנו, להיות חופשיים, תבעבע הנבואה. בזירה הפוליטית - המשיחיות כפי שמתבטאת בשנויים הגיאופוליטיים הנוכחיים (אני עדיין חייבת פוסט רציני על טראמפ) תוססת מאוד, אך אלו שני מישורים שלא נפגשים. לעת עתה. כשמישור הנבואה והמשיחיות ישקו, יוכלו האנשים לעסוק בשאלות טוב ורע כפי שהמדע עוסק בשאלות נכון ולא נכון - ומתקדם בהן. אז יתקיים הכתוב: "ונפקחו עיניכם והייתם כאלוהים ידעי טוב ורע". 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

לשנה זו בירושלים

 פתאום חשה מן ערגה כזו לארץ ישראל ההיא. לאנשים שהקימו את המדינה, ודור ההמשך, עם העברית הזו של שנות השישים שבעים שמונים.. אולי גם עם פטירתו ש...